Test: Jeep Wrangler Rubicon 2.8 CRD – offroadová legenda

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 11. apríla (WEBNOVINY) – Neexistuje hádam nikto, kto by nepoznal Jeep Wrangler. To, že sa volá Wrangler, už ale vie iba zlomok z tých, ktorí vedia povedať, že je to Jeep. V teste modelu Grand Cherokee som rozoberal problematiku mýlenia si všetkých terénnych áut a SUV-čok s Jeepmi, ale či už to človek vie, alebo nie, pri pohľade na Wrangler jednoznačne určí, že je to Jeep. Wrangler za to vďačí klasickému dizajnu, ktorý sa už roky nijako výrazne nezmenil. Jeho pôvod siaha až do roku 1941 k prvému modelu značky – Willys. Jeep Willys bolo výlučne vojenské terénne vozidlo a v roku 1945 sa začalo predávať aj bežným civilistom. Odvtedy Jeepy neprestajne potvrdzujú svoju povesť neprekonateľných terénnych vozidiel, ktorú si vybudovali počas druhej svetovej vojny.

Interiér

Dlhé roky bol Wrangler akoby duchovným nástupcom sparťanského Willysu a až prednedávnom pri poslednej modernizácii dostal celkom príjemný interiér. Pre rozmaznaných šoférov dnešných osobných áut to stále nebude ono. Otvoríte dvere a tie nekladú žiaden odpor. Nemajú totiž „brzdu“ a okrem pántov ich drží iba látkový pás. Potom, ako sa usadíte, si nad hlavou môžete všimnúť ochranný bezpečnostný rám. Ten totiž tvorí základnú konštrukciu auta. Strecha je zložená z niekoľkých panelov, takže sa dá rozmontovať a zložiť. Aj dvere sa dajú dať preč a čelné sklo sa dá vyklopiť na prednú kapotu. Vznikne tak úplne otvorené auto. Reproduktory sú ale uchytené na ráme, takže cestu vám aj naďalej môže spríjemňovať mimoriadne kvalitný audiosystém značky Infinity.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér je preto dosť sparťanský a samotná palubná doska je malá, bez dizajnových výstrelkov, jednoduchá, no veľmi účelná. Po praktickej stránke jej nič nechýba a v kombinácii s novým multifunkčným volantom potiahnutým kožou je to pre drsných „off-roadistov“ hotový luxus. Objednať je možné aj vyhrievanie sedadiel, kožené poťahy, či navigáciu. Vďaka elektrickému kúreniu ide z výduchov ventilácie teplý vzduch už po pár prvých desiatkach metrov.

V dlhej päťdverovej verzii Wranglera nazývanej Unlimited je kopec miesta ako na zadných sedadlách, tak aj v batožinovom priestore. Nie nadarmo má tento Wrangler prívlastok Unlimited. Bez problémov teda odvezie päť ľudí a do kufra sa zmestí 498 litrov batožiny. Po sklopení zadných sedadiel narastie objem batožinového priestoru až na 935 litrov.

Motor

Nami testovaný Wrangler bol poháňaný mohutným 2,8-litrovým naftovým štvorvalcom, ktorý bol skombinovaný s päťstupňovou automatickou prevodovkou. Chod motora má ku kultivovanosti ďaleko, no od tak veľkých valcov sa nič iné čakať ani nedá. Navyše to pri aute tohto razenia vôbec neprekáža. Naopak. Ešte to dotvára taký ten chlapský charakter auta.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin

Kombinácia vznetového motora s krútiacim momentom 460 Nm a automatickej prevodovky je ideálna do terénu. Na ceste by mohol prekážať gigantický preklz hydrodynamického meniča krútiaceho momentu prevodovky, no toto auto je predsa len stavané do terénu.

Spotreba paliva nie je najnižšia, no označil by som ju za primeranú. Neviem, či je to súčasť imidžu auta pre drsných chlapov, alebo snaha o znižovanie spotreby, ale plynový pedál kladie vodičovi dosť veľký odpor. Akcelerátor treba zatlačiť naozaj poriadne, ak chcete od auta dynamickejšie zrýchlenie. No a do akej miery to pomáha ovplyvňovať spotrebu paliva neviem, ale v meste sa počas testu spotreba paliva pohybovala okolo dvanástich litrov. Mimo mesta sme sa pod 9 litrov nevedeli dostať ani pri najväčšej snahe. Bez snaženia sa spotreba pohybuje okolo 10 až 11 litrov. Na diaľnici sa pri rýchlosti 130 km/h opäť vyšplhá na 12 litrov.

Jazda

Vo Wrangleri sa vodič cíti tak trochu ako šofér kamiónu. Výška sedenia je podobná a viem si predstaviť, že aj sily potrebné na ovládanie jednotlivých prvkov sú si tiež veľmi blízke. Je to skrátka drsné auto a za jeho volantom som sa cítil ako drsný chlap. Aspoň ten týždeň…Skrátka, je to ideálne auto na podporu sebavedomia, ale najlepšie na ňom je, že sa na nič nehrá. Ten pocit z poctivého terénneho auta je skutočný. Zísť s asfaltky môžete prakticky kdekoľvek.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin

Wrangler sa vyrába v niekoľkých verziách. Ak už ale chcete zažiť to najnekompromisnejšie off-roadové dobrodružstvo, najlepšie to bude na palube verzie Rubicon. Tá je totiž už od výroby prichystaná do terénu tak, ako asi žiadne iné auto na trhu. Disponuje stopercentnými uzávierkami diferenciálu na obidvoch tuhých nápravách DANA 44, ktoré sú ešte zosilnené oproti ostatným verziám. Zosilnené je aj pruženie pomocou extra odolných jednoplášťových tlmičov s variabilným účinkom. Redukčná prevodovka má vo verzii Rubicon prevodový pomer až 4:1, zatiaľ čo u ostatných modelov je to 2,72:1. Zospodu je auto chránené lisovanými oceľovými krytmi podvozku. Aj prahy majú extra odolné chrániče. Jediným stlačením tlačidla sa dá odpojiť stabilizátor prednej nápravy, čo umožní zvýšiť kríženie ešte o ďalších 25%.

Po prečítaní posledného odseku ste nadobudli akú takú predstavu, čo všetko Wrangler Unlimited Rubicon v teréne dokáže. Ak však chcete získať skutočnosť, tú predstavu si musíte niekoľkokrát vynásobiť. Wrangler dokáže v teréne také veci, ktoré by napadlo skúšať iba naozaj málokomu. Iste, aj toto auto má svoje limity. Jeho svetlá výška je 236 mm, predný nájazdový uhol 37,8°, zadný nájazdový uhol 29,8° a uhol prejazdu je pri nami testovanom dlhom Wrangleri Unlimited rovných 20°. Kratšia verzia zvláda prejazd vrcholu kopca s uhlom až 24,5°. Na Wrangleri je ale krásne aj to, že ak by ste už aj náhodou prekonali vlastný pud sebazáchovy a s autom niekde ostali „visieť na bruchu“ alebo niečo podobné, nič sa mu nestane. Wrangler skrátka dokáže veľké veci a veľa znesie.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Wrangler má neskutočný štýl. Je to auto, ktoré sa na nič nehrá. Ideálny spoločník, na voľný čas. Dá sa s ním vystrájať čokoľvek. Obzvlášť verzia Rubicon je v teréne neprekonateľná. Vojenské korene tohto auta sú nepopierateľné a keď s ním tak človek jazdí terénom, bez obáv, či môže ísť tadiaľ, alebo tadiaľ (Wrangler totiž môže ísť všade), cítiť tam aj istú podobnosť s tankom. No a táto podobnosť tak trochu pretrváva aj v meste. Pruženie je dosť tvrdé a celkovo si auto vyžaduje pevnú ruku. Nie je to skrátka žiadne prívetivé SUV, ale poctivý chlapský off-road.

Základná cena modelu – Jeep Wrangler Sport 2.8 CRD 6 stup. man.: 29 800 €

Základná cena testovanej verzie – Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD 5 stup. aut.: 38 200 €

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

2777

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

147 / 3600

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

460 / 1600-2600

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

172

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

10,3 / 7,9 / 8,8

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

498 / 935

Objem nádrže (l):

85

Pohotovostná hmotnosť:

2073 – 2253

Rozmer pneumatík:

P245/75 R17

Dĺžka (mm):

4751

Šírka (mm):

1877

Výška (mm):

1800 – 1840

Rázvor (mm):

2947

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Jeep