Test: Kia Sorento 2.2 CRDi

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kia Sorento 2.2 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 24. mája (WEBNOVINY) – Ak vedľa seba zaparkujete nové a staré Sorento, nie len, že by ste nepovedali, že ide o dve generácie toho istého modelu, ale možno by ste ani netipovali rovnakého výrobcu. Tak veľký je pokrok v oblasti dizajnu novej Kie Sorento. Jej predná časť s typicky tvarovanou maskou chladiča a na ňu plynulo nadväzujúcimi svetlami je štylizovaná v štýle súčasných modelov automobilky. Zvyšok karosérie vyzerá dynamickejšie a samozrejme modernejšie. Aj keď sú na tom rozmerovo obidve generácie Sorenta približne rovnako, nový model pôsobí vďaka dizajnu väčším, mohutnejším dojmom.

Interiér

Vo vnútri je to rovnaký príbeh ako vonku. Dizajn palubnej dosky nového Sorenta je oveľa nápaditejší a sviežejší. Samozrejmosťou sú výrazne kvalitnejšie materiály, aj keď určitý priestor na zlepšovanie by sa dal stále nájsť. Poteší však napríklad veľmi dôveryhodne pôsobiaca plastová dekorácia imitujúca hliník. Prezradí sa až na dotyk. Príjemným spestrením sú aj optitrónové hlavné prístroje, alebo podsvietený nápis „Sorento“ na prahoch dverí.

Kia Sorento 2.2 CRDi
Interiér pôsobí hodnotne. Foto: Ondrej Rabatin

S priestrannosťou interiéru nemá nová Kia Sorento žiaden problém. Pohodlne odvezie piatich ľudí, pričom nikto z nich by sa nemal sťažovať na nedostatok priestoru. K dispozícii je dokonca aj sedemmiestna verzia. V tom prípade sa však batožinový priestor zmenší z úctyhodných 531 litrov na skromných 111 litrov.

Motor

Za nový 2,2 litrový agregát patrí Kii jedno veľké plus. Z objemu iba 2,2 litra dokázali konštruktéri vydolovať veľmi slušných 145 kW (197 k) a až 421 Nm krútiaceho momentu. V kombinácii s automatickou prevodovkou je to až 436 Nm. Ide naozaj o nadpriemerné hodnoty. Motor sa pritom môže pochváliť kultivovaným chodom a dobrým odhlučnením.

Výrobca udáva spotrebu paliva v meste 8,6 litra nafty na 100 km. Mimo mesta by to potom malo byť iba 5,4 litra. Aj keď sa motoru nedá uprieť jeho nadpriemerná výkonnosť, predsa len sa mi zdajú tieto údaje príliš optimistické. Problém však určite nie je v motore, ale v hmotnosti, ktorú so sebou musí Sorento vláčiť. Ide približne o 1800 kg.

V praxi to teda znamená, že v meste si od vás Sorento vypýta približne 10 litrov nafty na 100 km. Pri opatrnej jazde sa však dostanete aj na 9 litrov. Pri diaľničnom tempe by sa spotreba nemala vyšplhať nad 9 litrov na 100 km. Mimo mesta po okresných cestách a predpisovou jazdou sa dá dosiahnuť spotreba okolo 7 litrov nafty na 100 km.

Kia Sorento 2.2 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Zásadným rozdielom medzi novým a starým Sorentom je ich podvozok a zameranie. Zatiaľ čo predošlé Sorento malo rebrinový rám, tuhú zadnú nápravu a redukčnú prevodovku, nový model má samonosnú karosériu, viacprvkovú zadnú nápravu a automaticky pripájateľný pohon zadných kolies. Záver je teda jasný. Zatiaľ čo staršie Sorento bolo schopnejšie v teréne, no na ceste nebolo práve najpresvedčivejšie, s novým modelom je to presne opačne.

Je pravdou, že nový model pôsobí na ceste sebaistejšie, no aj tak šoférujete veľké auto a na riadení to je aj cítiť. Posed je možno až príliš vysoký a z volantu k vám veľa informácii neprúdi. Auto sa v zákrutách nakláňa o niečo viac a brzdy by si vyžadovali skorší nástup účinku. Ide však o veci, ktoré sú v kategórii vozidiel SUV takmer bežnou záležitosťou. To všetko je daň za hmotnosť.

V teréne ma Sorento veľmi nepresvedčilo, ale ako už bolo spomenuté, nové Sorento nemá jazdu v teréne v popise práce. Áno, má automaticky pripojiteľný pohon zadných kolies, asistenta zjazdu z kopca a dokonca aj kvázi uzávierku stredového diferenciálu cez systém ESP do rýchlosti 40 km/h. Na ozajstný terén však takáto výbava nestačí.

Kia Sorento 2.2 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Ak máte v obľube veľké autá, v ktorých sa sedí vysoko, no napriek tomu sa nechystáte so svojim autom jazdiť v teréne, na výber máte množstvo modelov z dnes už veľmi rozšírenej kategórie SUV. Teraz by mala nasledovať veta, v ktorej by figurovalo podobné slovné spojenie ako napríklad „rozumná cena“. V prípade tejto Kie to však nie je celkom tak. Nechcem tým ale povedať, že nové Sorento je drahé. Naopak, stále patrí medzi tie lacnejšie modely v segmente. Kii sa však nové Sorento naozaj vydarilo a automobilka vie, že jej auto je plne konkurencieschopné. Tejto skutočnosti je prispôsobená aj cena.

Základná cena modelu – Kia Sorento 2.4 CVVT 2WD LX: 24 590 €

Základná cena testovanej verzie – Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD EX: 34 390 €

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

2199

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

145 / 3800

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

421 / 1800-2500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

190

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

9,6

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

8,6 / 5,4 / 6,6

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

531

Objem nádrže (l):

70

Pohotovostná hmotnosť:

1760-1844

Rozmer pneumatík:

235/60 R18

Dĺžka (mm):

4685

Šírka (mm):

1885

Výška (mm):

1745

Rázvor (mm):

2700

Kia Sorento 2.2 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin
Kia Sorento 2.2 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin
Kia Sorento 2.2 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin
Kia Sorento 2.2 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Kia