Bazometer: Pozor na chodcov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Chodci
Foto: AP Photo

BRATISLAVA 22. júna (WEBNOVINY) – Keď sa na cestách a v uliciach miest začali objavovať prvé vozidlá so spaľovacím motorom mohli sa chodci pohybovať pred a medzi nimi relatívne bezpečne . Strmším krokom ich neraz predbehli a v krajine s najrýchlejšie sa rozvíjajúcim motorizmom – Anglicku musel spočiatku pred automobilom kráčať chodec s červenou zástavkou a uvoľňovať priestor rachotiacemu stroju na kolesách. Len čo toto pravidlo pre neúnosné spomaľovanie jazdy zrušili hneď nastali chodcom ťažšie časy.

K jednej z prvých súdne zaprotokolovaných smrteľných zrážok medzi motorovým vozidlom a chodcom došlo 17. augusta 1896 v Londýne pred hotelom Crystal Palace. Podľa dobovej tlače sa krajčírka Bridget Driscollová so svojou dcérou a priateľkou ponáhľala do divadla a na ulici prehliadla tabuľu s nápisom „Pozor pohyb vozidiel bez konského záprahu“. Nevšimla si ani tri blížiace sa vozidlá na benzínový pohon a vkročila im do dráhy. Neuhla a len s hrôzou civela na približujúcu sa obludu, akú v živote ešte nevidela. Na obranu proti netvorovi zodvihla slnečník no v ďalšom okamihu ju jedno z vozidiel zachytilo a usmrtilo. Pred súdom sa vodič motorového vozidla hájil, že je skúseným a dobre vycvičeným šoférom lebo už viac ako štyri týždne rozumie vozu a nejazdil rýchlejšie než štyri míle za hodinu, pričom na tej ulici bola povolená až štrnásťmíľová rýchlosť. Súd nakoniec vyniesol rozsudok, že pani Driscollová vlastnou nepozornosťou padla za obeť automobilu na verejnej ceste.

Ján Bazovský
Foto: SITA

Tragické zrážky chodcov s autami, ktoré začala písať história pred vyše stopätnástymi rokmi pretrvávajú v rôznych dopravných situáciách až do dnešnej doby. Len od začiatku tohto roka do konca mesiaca máj zahynulo na slovenských cestách už 25 chodcov a ich počet neustále rastie. Najkritickejším obdobím bol 8. týždeň keď od pondelka 20. februára do piatka 24. februára bolo pri dopravných nehodách usmrtených až 6 chodcov. Teraz o tých nehodách trocha podrobnejšie.

V pondelok večer v Rožňave na ceste I/50 52 ročný vodič auta VW Passat z doposiaľ nezistených príčin zrazil 31 ročného chodca, ktorý zraneniam na mieste nehody podľahol.

V ten istý deň večer pri obci Nitrianske Sučany na ceste I/50 34 ročný vodič auta Ford Fiesta z doposiaľ nezistených príčin zrazil a usmrtil chodca nezistenej totožnosti.

V stredu podvečer v obci Hrušovany na ceste I/64 46 ročný vodič auta Hyundai Santa Fé, z dosiaľ nezistených príčin prešiel počas jazdy do protismeru a zrazil dvoch chodcov kráčajúcich za krajnicou. Chodkyňa vo veku 42 rokov utrpela ťažké zranenia, ktorým na mieste podľahla.

Vo štvrtok večer v Bratislave na Púchovskej ul. 49 ročný vodič auta Jaguar XF zrazil na priechode pre chodcov 81 ročnú chodkyňu, ktorá zraneniam na mieste podľahla.

V piatok večer v obci Sľažany 21 ročný vodič auta Škoda Octavia combi prednou časťou vozidla zrazil dvoch chodcov vo veku 21 a 13 rokov idúcich po krajnici. Starší zomrel na mieste nehody a mladší po prevoze do nemocnice. Vodič z miesta nehody ušiel a po jeho zadržaní zistili, že jazdil pod vplyvom alkoholu.

Konkrétne informácie o nehodách som uviedol aj z toho dôvodu, že je to takmer ukážkový týždeň z pohľadu príčin a následkov zrážok medzi motorovými vozidlami a chodcami. K úplnosti chýbajú už len tie, keď chodec náhle vstúpi do jazdnej dráhy vozidla alebo bezvládne leží na vozovke. Do konca mája policajti riešili aj takéto dopravné nehody. Po ich analýze môžem konštatovať, že asi tretinu z celkového počtu tragických nehôd chodcov možno pripísať na vrub práve im a ich nezodpovednosti pri pohybe v premávke po pravej strane vozovky a chýbajúcich reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti. Ďalšie dve tretiny však spôsobili vodiči najmä svojou nepozornosťou, rýchlou alebo neprimeranou jazdou, jazdou pod vplyvom alkoholu a porušovaním iných pravidiel. Práve preto by opatrenia na znižovanie počtu usmrtených chodcov pri dopravných nehodách nemali viesť len smerom k nim ale v prvom rade k nezodpovedným vodičom. Rýchly a účinný recept ťažko vymyslieť a tak isto len ťažko možno nepretržite sledovať všetky úseky našich ciest policajnými hliadkami. Preto sa zdá najjednoduchším riešením prinútiť vodičov k tej zodpovednosti. Len sprísnenie finančných pokút a ďalších trestov, zdá sa, nestačí.

Do zvyšovania právneho vedomia vodičov, a tým pádom aj ich zodpovednosti, by bolo potrebné zapojiť čo najviac štátnych orgánov, profesných a záujmových motoristických organizácií a hlavne všetky stupne škôl. V súčasnej dobe je mohutne podporované vzdelávanie informačných technológií. Študent alebo dospelý človek sediaci za počítačom, ktorý inak vynikajúco ovláda, môže pri svojej činnosti ublížiť akurát tak sám sebe. Zo škôlkarov, základoškolákov a stredoškolákov sa však raz stanú vodiči motorových vozidiel a tí pri nedostatočnej zodpovednosti môžu na cestách spôsobiť už riadnu paseku.

Rada na záver:

Skutočnosť, že v letných mesiacoch počas turistickej sezóny sa po cestách pravidelne rok čo rok pohybuje viacej chodcov môže zistiť každý vodič aj bez mimoriadne vyvinutého zmyslu predvídať. Z nej by mal vychádzať spôsob a rýchlosť jeho jazdy. No, a „pešiaci“ by si, nielen v tomto období, zase mali dobre uvedomiť, že cesty slúžia v prvom rade na premávku vozidiel.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský