„Čumáková“ Tatra 111

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Tatra.png

Tatra 111 je jeden z najslávnejších nákladných automobilov značky Tatra, ktorý svoju kariéru začal v nemeckej armáde počas druhej svetovej vojny v roku 1042.

Do Nemecka boli dodávané prvé vozy s úžitkovou hmotnosťou maximálne 6 500kg označované ako T111/ 6 500. Mal chrbticový nosný rám a vzduchom chladený motor V 910. Pri ďalších sériách bola úžitková hmotnosť zvýšená na 8 000kg tým, že boli zmenené zadné perá vrátane nosníkov a boli použité väčšie pneumatiky. Výkon motoru V12 s objemom 14,8 l bol 210 koní pri 2250 otáčkach za minútu. Od roku 1945, kedy továreň vyrobila prvých 42 kusov pre civilné účely, stúpla hmotnosť na 10 000kg. Výkon motoru bol však znížený z dôvodu zvýšenia spoľahlivosti a schopnosti dlhodobého zaťaženia na 180 koní pri 180ot/min.

Celkovo bolo vyrobených necelých 34 tisíc automobilov typu Tatra 111 v mnohých prevedeniach a modifikáciách. Najčastejšie sme sa mohli stretnúť s valníkmi, sklápačkami, žeriavmi, ale taktiež s cisternovými vozidlami, bagrami a vozidlami na prepravu cementu. Vo Švédsku bola dokonca Tatra so špeciálnou hasičskou nadstavbou (ich výroby), ktorá bola používaná na letisku pri Stockholme k haseniu lietadiel. Dnes sa tento unikát renovuje v Českej republike.

Tatra 111 dosahovala pri prvých vozidlách rýchlosť do 75 km/h, ale neskôr kvôli zníženiu otáčok motora sa rýchlosť znížila na 62km/h pri spotrebe 30 l nafty na 100km. Motory sa používali aj do vozidiel Tatra 141 alebo Tatra 147. Zaujímavosťou je, že sa používal tiež do populárnych motorových železničných vozidiel rady M 131.1, známych ako Hurvínek.

Tento krásny nákladný automobil sa vyrábal až do roku 1962 a dnes je často vyhľadávaný ako cenný zberateľský kus. V sibírskom Magadane má dokonca toto legendárne vozidlo svoj pomník.

Pozri si video:

Ďalšie video:

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia