Kto odhalil škandál okolo Volkswagenu? Podvod je známy už od roku 2013

27. septembra 2015
Skandal volkswagen
www.youtube.com

Daniel Carder je meno muža, ktoré sa vryje hlbokými písmenami do dejín automobilky Volkswagen. On a jeho štvorčlenný tím odhalili tajomstvo. Stali sa nočnou morou aj pre šéfa VW Martina Winterkorna, ktorý podal demisiu. Akcie na burze prepadli o štvrtinu trhovej hodnoty VW, hrozí im aj vysoká pokuta v hodnote 18 miliárd eur. 

Predstavme si tím, ktorý na všetko prišiel a potom si povieme, aký tajný spôsob automobilky vlastne použili. Nebola to iba automobilka VW, ako sa všade prezentuje.

Daniel Carder má 45 rokov a pracuje na West Virginia University. Ďalej sú členmi tímu 2 študenti, profesor, pracovník univerzity. Spolu sú teda piati členovia, ktorí pracovali na projekte, na ktorý ešte v roku 2012 dostali dotáciu od Medzinárodnej rady pre čistejšiu dopravu – skratka ICCT (The International Council on Clean Transportation)

Prvé autá, ktoré preverovali boli typy vozidiel od Volkswagenu – Passat, Jetta a od druhej automobilky BMW  model X5. Zisťovali, či spĺňajú ekologické normy, ktoré oficiálne uvádzajú vo svojich záveroch a testoch. Avšak to, čo reálne Carderov tím nameral, sa s oficiálnymi výsledkami vôbec nestotožňovalo. Najprv bola obava z chýb na ich strane a tak testy opakovali ďalej niekoľkokrát.

Skúšky sa robili na diaľnici medzi Los Angeles a Seattle. Pri prvom aute od VW bolo namerané prekročené množstvo dusičnanov o 15 až 35-násobné hodnoty, aké sú povolené americkými zákonmi. Druhé auto VW prekročilo hodnoty 20-násobne. Testované BMW X5 malo naopak prekvapujúco nízke limity, ktoré vyhovovali normám.

V čom bola chyba alebo kde bolo to tajomstvo, ktoré tím odhalil ?

Podobný prípad sa už raz v minulosti stal. Bolo to v roku 1998. Tu naraz 7 výrobcov použilo rovnakú fintu – softvér na reguláciu emisií vypúšťaných do ovzdušia. Len pred pár týždňami EPA (Environmental Protection Agency) prišla na to, o čo sa v skutočnosti jedná. Za celým podvodom stojí softvér označený – defeat device.

Takto dokonale premyslený softvér vedel vyhodnotiť, kde sa auto nachádza a čo sa s ním momentálne deje. Poloha volantu, tlak vzduchu alebo  výkon motora a rýchlosť, či státie na mieste tak dali informáciu ďalej do motora, ktorý sa prepol do špeciálneho režimu. Počas neho malo auto znížený výkon, aby vylučované limity dusičnanov boli v norme. Naopak, keď softvér vyhodnotil, že auto je v premávke, vozidlá mali namerané až 40-násobne väčšie hodnoty.

Z toho jasne vychádza, že systém bol presne na mieru navrhnutý a vyvinutý len na jeden jediný určitý moment – na kontrolu emisií.

Oficiálne výsledky, ktoré tím nameral boli známe už v máji 2013 a vedela o nich aj samotná EPA.

Počas roku 2014 začali automobilky Volkswagen a Audi v USA zvolávať majiteľov áut na kontroly z dôvodov reinštalácie softvéru, aby vylučované emisie boli „optimalizované a v prevádzke efektívne“.

V celom podvode je dokopy 15 typov motorov nielen od VW, ktoré priemerne vykazujú 7-násobne vyššie hodnoty. Normy pod názvom  – emisná norma Euro 6, tak dostali riadne na frak.

Ako celý škandál dopadne je vo hviezdach, ale určite si automobilka vybrala asi najhoršiu krajinu, v ktorej mohla praktizovať svoj podvod tohoto typu. Amerika je totiž vychýrená jej súdnictvom a jej nezvyčajnými žalobami. Na internete sú už výzvy od právnikov ponúkajúcich svoje služby. Je pravdepodobné, že sa žaloby začnú len tak hrnúť jedna za druhou. Sumy za odškodnenie môžu byť v tejto krajine hotovým pokladom. Dokáže to nemecká automobilka ustáť a pokračovať ďalej s pokryveným renomé?

Archív – Volkswagen uvádza svoj model Passat v roku 2014:

https://www.youtube.com/watch?v=62EgxfjlAys

27. septembra 2015

Odporúčané články

Čo si o tom myslíte?