Predaj nových osobných áut na Slovensku vzrástol o 21 percent, najpredávanejšou bola jedna značka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Autá, parkovisko, predaj, automobily
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Predaje nových osobných áut na Slovensku v máji medziročne vzrástli o takmer 21 %. Celkovo si za piaty mesiac tohto roka kúpilo nové osobné vozidlo 8 039 obyvateľov Slovenska.

Rastúci trend majú aj údaje za prvých päť mesiacov aktuálneho roka. Prekročili hodnotu 37-tisíc. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o rast o viac ako 16 %. Vyplýva to z údajov zverejnených Európskym združením výrobcov automobilov (ACEA).

Nárast v registráciách

Ako doplnil Zväz automobilového priemyslu SR, registrácie malých úžitkových automobilov dosiahli v máji 2023 počet 879 vozidiel, čo predstavuje oproti rovnakému mesiacu uplynulého roka nárast o takmer 48 %.

„Medziročný nárast v registráciách je veľmi dobrá správa. Na Slovensku sme prvýkrát zaznamenali prekročenie 7-percentného podielu vozidiel na alternatívne palivo – batériové alebo plug-In hybridné vozidlá,“ poznamenal k výsledkom výkonný viceprezident zväzu Pavol Prepiak.

Pozícia lídra

Najpredávanejšou značkou nových osobných áut bola v máji Škoda, pri úžitkových Renault. Darilo sa aj predajom nákladných vozidiel, naopak pokles evidovali autobusy.

Registrácie v kategórii do 12 ton zaznamenali 32 vozidiel, čo oproti vlaňajšku predstavuje nárast o 45 %, pri vozidlách nad 12 ton sa predaje dostali na 266 kusov, čo je medziročne viac o takmer 5 %. Autobusov sa v piatom mesiaci predalo 28, o tretinu menej ako v máji 2022.

Predaje stúpli aj v Európskej únii

Celkové predaje v Európskej únii v máji 2023 dosiahli takmer 940-tisíc nových osobných áut. V rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka to bolo mierne nad hodnotou 792-tisíc.

Máj je tak už desiaty mesiac stúpajúcich predajov za sebou. Posilnili sa všetky štyri najväčšie trhy, najvýraznejšie Taliansko. Od januára do mája tohto roku vzrástol automobilový trh únie o 18 % na necelých 4,4 mil. kusov. Medziročný predaj je však stále o 23 % nižší ako v rovnakom mesiaci roku 2019.

Ako k zverejneným údajov doplnil hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš, návrat na pôvodné pozície je teda stále iba postupný. Pre Slovensko, ako automobilovú veľmoc, sú pritom údaje o registráciách na hlavných trhoch, ako aj o hlavných trendoch dôležité.

„Väčšina našich tovarových exportov smeruje na trhy Európskej únie a od ich úspechu závisí náš rast a v konečnom dôsledku aj zamestnanosť v mnohých ekonomických odvetviach domáceho priemyslu,“ skonštatoval.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Marek GábrišPavol Prepiak
Firmy a inštitúcie ACEA Európske združenie výrobcov automobilovČSOB Československá obchodná bankaEU Európska úniaZAP Zväz automobilového priemyslu SR