Zákaz predaja áut so stočenými kilometrami je protiústavný

24. februára 2016
SITA
Autobazar
Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorá od marca zakazuje podnikateľom, či už fyzickým alebo právnickým osobám, uvádzať na trh automobily s upraveným počítadlom prejdených kilometrov (odometrom), je protiústavná.

BRATISLAVA 23. februára (SITA) – Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorá od marca zakazuje podnikateľom, či už fyzickým alebo právnickým osobám, uvádzať na trh automobily s upraveným počítadlom prejdených kilometrov (odometrom), je protiústavná.

Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), podľa ktorého je zásadným problémom novely to, že nepostihuje tých, ktorí odometre stáčajú, ale vlastníkov 1,2 mil. na Slovensku registrovaných vozidiel, ktoré majú mať stočené kilometre. Na utorňajšej tlačovej besede o tom informovali predseda správnej rady IDH Ondrej Matej a riaditeľ spoločnosti CEBIA Martin Pajer. Novelu, ktorú pripravili poslanci za stranu Smer-SD Anton Martvoň a Otto Brixi, schválila NR SR koncom novembra minulého roka a do platnosti vstúpi od marca tohto roka.

Nová legislatíva podľa inštitútu rozdeľuje vlastnícke právo k vozidlu so stočenými kilometrami podľa toho, kto vozidlo vlastní. Pokiaľ je vlastníkom fyzická súkromná osoba – nepodnikateľ, môže takéto auto predať ďalšiemu nepodnikateľovi. Ak je vlastníkom akýkoľvek podnikateľ – fyzická alebo právnická osoba, predaj vozidla je zakázaný. “Pozmeňujúcim návrhom nastala situácia, že nemôžete predať auto, ktoré má stočené kilometre a došlo tak k rozporu s ústavou SR, článkom 20, odsek jedna, druhá veta,“ informoval Matej.

Predaj vozidiel so stočenými kilometrami tak bude možný len medzi fyzickými osobami – nepodnikateľmi, no bez inzercie, autobazárov alebo akýchkoľvek predajcov a tak bez akejkoľvek kontroly, čím podľa Mateja autá budú strácať na hodnote. “Ústava jasne hovorí v tomto článku, že disponovať s obsahom majetku musia mať právo všetci, čo v tomto prípade nemajú,” dodal.

Ako uviedol Pajer, novela tiež nedefinuje metodiku, ako identifikovať auto so stočenými kilometrami. Momentálne nie je možné zistiť, kedy má vozidlo stočené kilometre, alebo kedy len technik nesprávne zapísal technické údaje. Podľa odhadu Pajera je z 2,9 mil. registrovaných automobilov na Slovensku 1,2 mil. so stočenými kilometrami. Minulý rok na Slovensku predalo 180 tis. jazdených vozidiel, pričom 72 tis. z nich by malo mať stočené kilometre.

Na druhej strane je problematické postihovanie nečestných predajcov a individuálnych dovozcov vozidiel so stočenými kilometrami. “Podľa našich analýz sa teraz presunie trh stočených vozidiel medzi fyzické osoby – nepodnikateľov. Od 1. marca bude teda na Slovensku nákup ojazdeného vozidla na inzerát vysoko rizikový. Pokiaľ si od jednotlivca kúpite stočený automobil, bude pre vás prakticky bezcenný, pretože ho už potom zrejme nepredáte,” konštatoval Pajer.

Navrhovaným riešením je podľa Mateja úplne zrušiť novelu zákona, alebo zakázať predaj aj nepodnikateľom, čím by dosiahli rovnaký právny stav ako podnikatelia. Ďalším riešením je tiež generálny pardon. “Podobne ako pri nedávnom generálnom pardone pri STK je možné ponechať trhu a predajcom dostatočný čas na to, aby sa predmetné vozidlá upravili na čo najpresnejšie približné kilometre a od dátumu účinnosti mohla začať platiť novela, ktorá by postihovala hriešnikov,” vysvetlil.

24. februára 2016

Odporúčané články

Čo si o tom myslíte?